Terug naar de kust

9 mei 2023 - Riga, Letland

Ik besluit de neus zuidwaarts te keren en zet een punt in Polen uit. Daaruit blijkt dat de beste route over Riga gaat, en ik dus wat grotere wegen ga volgen. Er is geen bal aan en met een muziekje aan kachel ik verder. Als de route uiteindelijk vlak langs de kust voert kijk ik uit naar een leuke rustplek. Al gauw vind ik een grote parkeerplaats die grenst aan het duin. Het is heerlijk warm en we lopen het zandpad af naar het strand. De schoenen kunnen uit, dat heeft geen zin. Het zand is heerlijk warm en net zo wit en zacht als op de Nederlandse stranden. Het grote verschil is dat ik hier moederziel alleen loop, het is een Robinson Crusoe strand. Achter me de dennenbomen, in het water liggen hier en daar flinke zwerfkeien. Ik ben geen held van de zee, maar een beetje pootje baden is wel lekker in de hete zon. Kitaan gaat uit zijn dak, rent door het water en graaft als een dolle in het mulle zand. Het is inmiddels al 2 uur geweest en ik besluit vannacht nog een keer neer te strijken op de Riga City Camping. Het laatste stuk door de stad duurt bijna een uur, maar ik krijg weer een ander deel van Riga te zien, dus ik vind het best. Het noordelijke deel heeft minder hoogbouw en staan nog veel historische gebouwen. Soms moet ik gebruik maken van mijn vreemde nummerplaten als ik te laat heb voorgesorteerd, en ik ze dan hoor denken: "Stomme buitenlander!"
Vanuit de camping wil ik graag nog een keer naar de grote markt. Het was wel ver lopen vorige keer dus ik laat Kitaan bij de bus, met een bak water en in de schaduw. Er zijn mensen op de camping, dus hij is niet echt alleen. Ik zou wel op zo'n elektrisch stepje willen gaan, dat is een stuk makkelijker. Er staan er hier genoeg. Eerst uitvinden hoe je moet scannen met een mobieltje. Dan moet ik een of andere app downloaden en personalia invoeren. Dat is allemaal vergeefse moeite want op het laatst vragen ze creditcard gegevens en ik heb geen creditcard. Hmm, dit plannetje valt in duigen. Ik loop terug naar de camping en ga het lekker rustig aan doen. De markt gaat blijkbaar morgenvroeg om 7 uur alweer open en dan is het nog niet zo warm en wandelen we er wel naar toe. Op de camping ontmoet ik de eerste Nederlanders van deze reis, twee dertigers die met een auto met daktent onderweg zijn door de Baltische staten. Ze komen van Klaipeda, zijn daar aangekomen met de boot vanuit Kiel (D). Op de eerste camping na aankomst stonden volgens hen alleen maar Nederlanders. Waarschijnlijk rijden de meesten door naar Tallinn, om daar weer de boot te nemen naar Finland.
's Avonds wandel ik met Kitaan eens het andere deel van Kipsala-eiland af. Er blijken nog 2 campings te zijn, wat onduidelijke bedrijven, een paar autosloperijen en een chique jachthaven, en verder gemengde bebouwing. Grote houten appartementengebouwen in traditionele stijl, maar oudere stenen huizen met diepe tuinen waar oude fruitbomen in bloei staan. Van alles wat dus. Morgen vroeg op en kijken of ik nog wat leuke dingen kan vinden op de markt.

1. Bernadette:
    10 mei 2023
    Met plezier Lees ik regelmatig je reisverslag.
    Trouwens je schrijfstijl vind ik fijn en ik zie dan voor me hoe je elke dag, daar eenzaam in je camper de tijd neemt
  2. Pauline van Meegeren:
    10 mei 2023
    Ja, hier in mijn capsule. Zit dan op het bed met zo een bedtafeltje waarop de laptop staat.
  3. Pauline van Meegeren:
    10 mei 2023
    Ben niet zo eenzaam inderdaad, de hond is erbij en geregeld praat ik met mensen.
  4. Bernadette:
    10 mei 2023
    (Mijn reactie was te snel weg) je bent natuurlijk niet echt alleen op stap want Kitaan is bij je. Omdat Kitaan bij je is hoor je je stem toch regelmatig. Heb je nu verder een echt reisplan ? In het weekend vierden we Wims 87 ste verjaardag.
    Veel groeten en hou je
  5. Marja:
    10 mei 2023
    Lekker zo even op het strand. Het is nog vroeg in het seizoen en daarom ook zo stil natuurlijk.
    Voorlopig heb je al een aardige indruk gekregen van de Baltische Staten.
    En ik begrijp je gevoel van eenzaamheid wel. Ik heb geen hond meer en soms bekruipt mij dat gevoel ook weleens.
    Ik vind alleen zijn vaak lekker, maar een beetje aanspraak heb ik ook nodig.
  6. Pauline van Meegeren:
    12 mei 2023
    Dat helemaal alleen zijn op plekken vind ik juist wel lekker, dan leidt niets af van het natuurschoon.