Oostwaarts in Europa

1 oktober 2021 - Nučničky, Tsjechië

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om iedereen op de hoogte te houden van mijn reis. Kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

Eerste update vanuit Tsjechië. De eerste nacht hier geslapen op camping Osek. Hele vriendelijke mensen maar spraken geen Duits of Engels. Met behulp van Google translate maakte de zoon des huizes me duidelijk dat om 5 uur de receptioniste zou komen.
Een mooi plekje uitgezocht voor de bus, aan de stroom gehaakt, want er moesten wat zaken opgeladen worden, en Pauline kon ook wel een wasbeurt gebruiken. En zoals ik zo vaak onvoorbereid dingen in vlieg was dat ook hier het geval, Tsjechië zit blijkbaar niet in de eurozone, surprise!
Niet getreurd, ik ga op zoek naar vreemde valuta dus, lekker ouderwets en geeft ook het echte buitenlandgevoel. Na enig zoeken een bankomat gevonden en 1000 kronen gepind. Niet veel mensen spreken hier een andere taal en mijn gebroken Russisch heeft wisselend succes, maar het is in ieder geval beter dan niks. Een aantal dingen zijn zelfs identiek zoals Dobre Dehn, dat iedereen hier naar elkaar roept, een gewoonte die ik enthousiast heb overgenomen, Pitna Voda, dat drinkwater betekent, en natuurlijk niet te vergeten "krasni", wat mooi betekent, een term die voor Kitaan gereserveerd is, want als ik daar al ooit aan heb voldaan, tegenwoordig zeker niet meer :)
Kitaan is zoals altijd een hartenbreker, speciaal bij hondenliefhebbers. Gisteren in Terezin, ofwel Theresienstadt was hij echter niet zichzelf. Buiten op de vestingwallen was er niks aan de hand, maar op de een of andere manier vond hij de gebouwen daar niet fijn. Het hele gebeuren stond mij ook niet aan, de vesting was gewoon bewoond, alsof er nooit iets gebeurd was. Ik kon er helemaal niks mee. Slechts de kleine vesting is ingericht als herdenkingsmonument, maar daar konden we niet in want "psu zakopane", verboden voor honden.
Soms vallen de dingen die je gepland hebt vreselijk tegen, daarom plan ik ook maar niet teveel.
Eenmaal terug in de bus even op maps gekeken een het dichtstbijzijnde kleine dorpje zo dicht mogelijk aan de rivier gepind. Toen ik er alweer bijna doorheen was zag ik gelukkig een weg linksaf richting Elbe, en stond ook nog een bord bij met bestek en WC. Aan het eind van het wegje stond inderdaad een restaurant, maar tot mijn verbazing bleek er ook een minuscuul kampeerplekje te zijn. Uiterst primitief, maar gezien het prachtige warme weer een perfecte plek om de rest van de dag te blijven. Voor de eerste keer weer in korte broek (die heb ik in Nederland nauwelijks aan gehad deze zomer), en even echt vakantie gehouden de hele middag. Er stonden al twee Tsjechische bussen hier toen ik aankwam, met boottrailers, en al gauw raakte ik aan de praat met mijn buren. Zij kwamen hier vaker en deden aan watersport, ze vroegen of ik al was wezen zwemmen, hmm, nou nee, maar Kitaan was er natuurlijk wel al in geplonsd. Daarna moest ik absoluut van zijn zelfgestookte schnapps proeven. Heb het toch maar bij 1 glaasje gelaten.
Nou dames, als ik jullie niet teveel vermoei, het is hier nu half zes in de ochtend, ik wens iedereen een fijne dag.