Bezoek aan Riga

7 mei 2023 - Riga, Letland

In Riga heb ik via internet een stadscamping gevonden, die op loopafstand van het oude centrum zou zijn. Hte is gemakkelijk te vinden, en blijkt een parkeerplaats te zijn met wat electriciteitsaansluitingen en basis voorziening voor campers, water, twee toiletunits, en een plek om de chemisch toilet te legen. Ik ben wat te vroeg volgens de opschriften bij het hokje van de de receptie, komt er om 8.30 iemand. Er staan drie andere campers, twee grote witte schuiten en een kleinere Mercedes met caravan opbouw, voor zien van all-terrain banden. Op een gegeven moment komt er toch iemand naar buiten en die geeft mij te kennen dat er ook niemand komen gaat en dat de stroomkastjes gewoon open kunnen. Ook goed, blijkbaar is het nog steeds te vroeg in het seizoen.
Kitaan en ik wandelen richting het centrum. Hij moet hier aan de riem, want we zijn in de stad. Dat vind het verwende meneertje niet leuk. We moeten over een hele lange brug, Kitaan is bang, bang voor de herrie, de diepte van het water dat tientallen meters onder ons loopt. Uiteindelijk krijgen we vaste grond onder de voeten en pootjes, na wat trappen staan we midden in de oude stad. Wat een verschil met voorgaande dagen. Als ik dacht dat Heuvel van Kruizen druk was, hier is echt een toeristenbom gevallen.Het centrum is autovrij, de kasseien liggen schots en scheef, wat het lopen bemoeilijkt, en zodra ik uit de wind in de zon loop is mijn kleding te warm. In de meeste straten loop je echter in de schaduw omdat de oude gebouwen tamelijk hoog zijn, en dan kun je bij 7 graden beter wel een muts dragen. Overal zijn cafe's en restaurants, in alle variaties. De terrasjes die in de zon liggen zitten vol, het is een komen en gaan van mensen en je hoort allerlei talen, zelfs een keer Nederlands. De prijskaart is afgestemd op het internationale publiek, geen cent goedkoper dan in Nederland, en dus neem ik een hamburger met frites bij een lokale friettent. Smaakt goed, zo in de kou op een bankje. Kan ik rustig alles bekijken. Daarna loop ik een souvenirwinkel in, Kitaan is een beetje te groot voor de gangpaadjes, en gelukkig kwispelt hij niet. Ik vraag aan de eigenaar of hij ook schapenwollen vasten heeft. Hij stuurt me naar de Riga City Market, de hoofdmarkt. 10 minuten lopen, met Google verwarring en bezoek aan een openbaar toilet worden dat er twintig. De markt is geweldig en ik vind er wat ik zoek en meer. Hier wel veel verse groenten en fruit tegen betaalbare prijzen, iets wat je in de supermarkt niet tegen komt. De kooplui zijn joviaal, en de mensen spontaan. Een ouder heer is behulpzaam bij de onderhandeling over het wollen vest, hij spreekt goed Engels, en de marktvrouw niet. Met Russisch komen we er ook niet helemaal uit, dus springt hij bij. Mijn aanschaf wordt in een grote plastic zak gedaan waar alle andere aankopen bij gaan. Met deze zware last moeten we terug naar de bus, laverend tussen groepen mensen met rolkoffertjes en andersoortigen. Op richtinggevoel is het een stuk korter naar de brug. Als we die overgestoken zijn nemen we effe pauze. Kitaan rent lekker door het gras, blij dat ie weer los is, en ik laat mijn armen rusten. De bus staat er nog als we terugkomen, niks aan het handje. e zijn allebei doodmoe van die uren door de stad slenteren Kitaan stort ter aarde en ik ga ook even een tukkie doen. Vermoeiend, zo'n stadsdag.
's Avonds, als ik een boterham eet bij de bus krijgen we bezoek van een troep brutale mussen. Uiteraard krijgen ze iets, en het is gewoon grappig om te zien dat ze helemaal niet schuw zijn. Dit is blijkbaar een goede plek voor ze.

1. Marja:
    7 mei 2023
    Ik zie het allemaal weer helemaal voor mij! Mooi verslag weer, ik krijg zin om weg te gaan! Ik moet nog geduld hebben, de laatste loodjes voor mij.
    Ondanks het tegenvallende Rusland avontuur, heb je het wel nu naar je zin, denk ik zo😉
  2. Pauline van Meegeren:
    8 mei 2023
    Hehe Marja, laatste loodjesvoorjou hey. Komt goed. Het ishier erg leuk als jevan rust en ruimte houdt.
  3. Mary:
    Mooie ervaring...hoop snel meer van je te lezen.... GENIET! GROETJES MARY
  4. Pauline van Meegeren:
    Ik doe mijn best :)
  5. Pauline van Meegeren:
    9 mei 2023
    We zien wel wat er op onE weg komt. Vandaag flink stukje rijden.